En bon primer diumenge de Quaresma de 2021, un bon amic meu em tramet dues pàgines del periòdic ABC que porten com a titular «Rwanda. Los archivos franceses desvelan el papel de París en el genocidio»

Li dic que em fa ganes de llegir aquest document, a veure si m’il·lustra una mica més sobre Rwanda i el paper que exerceix França damunt la situació que travessa aquell país de la regió africana dels Grans Llacs, que m'estim tant i duc dins mon cor. 

Només mirant el titular, em fa la impressió que el document arriba massa tard... Però m’ho miraré tot detingudament.

En llegir les primeres línies, m’adon que hi hauré d’anar alerta. Presenta «els genocides hutu» com uns despietats que parlen de matar com qui «fa feina al camp».

Després veig que el periodista gosa passar del tractament individual a generalitzar i referir-se a tota l’ètnia... Un exemple, entre d’altres: com que el tutsi Kagame és anglòfon i el hutu Havyarimana és francòfon, tots els tutsi són anglòfons i tots els hutu són francòfons. Puc dir que vaig conèixer tutsi rwandesos que no en tenien ni idea, de l’anglès...

L’article parla de «dues operacions  militars franceses en el marc del genocidi»: l’operació Turquesa i l’operació Amaryllis, anterior a la primera, el mes d’abril, amb l’objectiu d’evacuar estrangers de Rwanda... No veig que s'hi estengui, en les dues...

Arrib a un punt en què m’ho he de tornar a llegir una vegada i una altra: la França que «intenta impedir que es transformi en massacre la guerra civil del 90, desfermada per Kagame i el Front Patriòtic Rwnadès», és la mateixa que «salva la vida dels hutus obrint-los pas cap al Congo»...

Bé, sembla que l'escrit – amb llacunes i distorsions de paràgrafs considerables - pretén mostrar un dels papers que exerceix França a Rwanda: alhora que «abandona» els tutsi maltractats, «protegeix» i trau fora del país els hutus maltractadors, per remarcar-hi la «doble moral que França ha tengut sempre amb Àfrica». 

Una de les característiques més compartides amb altres potències colonials europees, crec jo.

Em faig meves les paraules d’un altre bon amic meu, a qui n’he passat còpia:
«Que canallas son! Hay gente que está y estará encantada con tener razón».

En definitiva, em sembla que, malauradament, n'hi ha que pretenen imposar a través dels mitjans de comunicació internacionals el relat tergiversat de l'actual president de Rwanda, Paul Kagame, segons el qual "els tutsi no han matat mai ni una mosca", són els seus opositors hutu els que han comès les atrocitats més barbares com a autèntics genocides...

De fet, emperò, segons aquest jutge magistrat de l'Audiència nacional espanyola, les coses no són així, ni de bon tros.

0 Comments:

Post a Comment